HTML

Kis Magyar Dekameron

Az Unió Film és a Litera közös projektje.

A LITERA SZERZŐI

IMPRESSZUM

Nagy Gabriella és Szekeres Dóra projektfelelősök.

Kapcsolat:

magyardekameron@gmail.com

litera@litera.hu

Utolsó kommentek

Friss topikok

2010.02.15. 13:56 magyardekameron

Vámos Miklós: A csillagok világa

Címkék: vámos miklós

Gyerekek, most pedig megbeszéljük, hogy mi legyen a jelmezetek. Tudjátok, megyünk a zsúrba holnapután, a Kikihez, a mama unokahúgához. Először ki kell találnunk, aztán meg kell csinálnunk a jelmezeteket. Vannak rongyok, krepp papír, van tubusos festék. Arcfestéket is vettem.
jaj de jó, akkor kifestesz minket, ki?
Persze. De nem ma van, addig még kettőt kell aludni.
kár. tomi, lehetek én egy hős lovag?
ebben a könyvben minden édibédi hős lovag meghal, tudom, amikor felolvasta a papa. ha te nem halsz meg, csak akkor lehetsz az a hős lovag
jójó. de azér haltak, mer megölte őt a sok gonoszok. lövöm le a gonoszokat mind
én is lövöm le az űrpuskámmal
én a számszeri nyíl rakétámmal
(fegyverropogás)
má meg is haltak a gonoszok, meg. szóljál tomi, ha jönnek újra
játszhatok a tilduskával?
sajnálom… igen!
köszi
Tomi, az isten szerelmére, ne csapkodd, a végén még leszakad a farka, tudod, milyen fontos a Gabinak a Tilduskája! Mint neked a Taki.
jóvan papa, vigyázok rá
most már adjad vissza tomi
azt mondtad, játszhatok vele
igen, de inkább már adjad vissza. naaa, tomi, addide, nem hallod, addideee
te is játszhatsz a takival
nem, inkább a tilduska kell, tomi, tomi tomi tomi
irigy tesvér vagy
(verekedés, sírás)
Tomi! Ez komoly, hogy ilyen durván… Látod, mit csináltál? Jaj, Gabikám, hogy beütötted a fejed a fiókba!
jaj papa, jaj papa (sír)
Nagyon fáj?
ugye, nem repedt meg a csontvázkoponyám?
Nem. Látod, végignyomogattam. Mindjárt elmúlik. Tomi, azonnal hozd ide a Tilduskát! Nem azt mondtam, hogy dobd! Ha így folytatod, keresünk egy megfelelő sarkot, ahova beállhatsz!
már beálltam (sír)

[Ebben a családban mindig a szőkék verik a barnákat?
Ne zsidózz.
Ez inkább magyarozás.
Ne is magyarozz.]

Arccal a falnak! Gondolkodj el azon, ami történt. Ugye, tudod, miért állsz ott?
azér mer a gabit bántottam
Mondd el tízszer: soha nem bántom a testvérkémet!
soha nem bántom a tesvérkémet
(x 9)
Ez csak kilenc volt. Még egyszer.
soha nem bántom a tesvérkémet
Megjegyzem, azért gyűltünk össze, hogy jelmezt készítsünk, igaz?
gyere tomi játsszunk. te kivel vagy?
én a kék lovaggal
én a telvilmossal, lövök a számszeri rakétával, tsss, tsss
(csatazaj)
papa, mondhatok valamit? akarom ha te is kilennél!
Micsoda?
megmondjad, ki akarol lenni a játékba, lehetsz megatron vagy optibusz
Nem optimusz?
de, csak a gabi azt hiszi, optibusz, mer át tud alakulni. kamion lesz, nem busz!
jójó. a papa lehet az optibusz
optimusz!
Rendben! Mit csináljak?
harcoljál
gabi, gabi gabi, hogy is hívnak téged a csillagok háborújába?
de inkább én nem abba vagyok, hanem a tramszformer háborúba. én vagyok a megatron
de az gonosz
nem baj. támadnak a tramszformerok!
Transzformer, vagy nem?
pont azt mondtam, tramszformer
(lövöldözés)
inkább játsszunk olyat tomi, hogy én leszek a dártvéder
nem, hanem én leszek a klónok, te leszel a szeparatisták, rakjuk ki legóba
én olyan szigonyvillával harcolok, mint a vasvilla
én meg szigonykarddal. itt a harci hajóm
a cápahajó az enyimé tomi
de most én hoztam ide
az enyimé
irigy tesvér
enyimé tomi
nem
de
nem
Össze ne verekedjetek már azon a vacakon!
nem vacak papa, te mondtad, hogy sokba került, sokba
jóvan gabi, most már nem harcolok veled soha többé!
akkor már nem is játszunk többé?
na jó, ne sírj, harcolok. együk meg a békecukorkát
Itt az ideje.
papa, mondhatok valamit? a mama mikor írja már meg a tomi-gabi lovagot?
Megírja?
igen, mondta hogy azért jegyzeteli föl, ha szépeket beszélünk, mert írni fog egy könyvet a tomi lovagról meg a gabi lovagról, akik mi leszünk benne
Nagyszerű. Én nem is tudtam. De remek ötlet. Biztosan sikere lesz vele, és akkor mindannyian örülünk.
igen és akkor majd jót írnak róla az újságba
Pláne. Azt mondta, hogy csinál egy ilyen könyvet?
igen. szerintem te is benne leszel, mint papa lovag. de most nem ér rá, mert kisbaba van a hasába
Hm?
kisbaba van a hasába, és lesz nekünk a gabival kistesvér, ez biztos, a mama mondta. ezt se tudod?
Ami azt illeti, hallottam hírét. De úgy volt, hogy majd leülünk, és közösen… Ugye, örültök?
örülünk, persze hogy
lesz kistesvér! lesz kistesvér!
Igen. Szóval. A jelmez. A zsúrra. Fogjunk már hozzá. Tomi, te mi szeretnél lenni?
te mondjad meg
papa, én tűzoltó leszek, és bűvész
Vagy az egyik jelmezt csináljuk, vagy a másikat. Mind a kettő nem lehetsz.
de mér nem? tűzoltóbűvész
Ja, értem. Ez egy gondolat, Tomikám. Tűzoltókalapot csinálhatunk a bicajos bukósisakodból, köpenynek jó lesz a vörös esőkabát, és akkor viszel egy pakli kártyát, dobókockákat, ilyesmi.
papa, mondhatok valamit? lehetek én frizsima?
Az mi?
de nem, az fridzsiman, gabi. tudod papa, a hihetetlen családból, aki jeget tud csinálni
Vagy úgy. Nem könnyű.
majd én körberajzolom magam jégnek, és úgy

……

hol a mama, hol?
A kórházban, illetve a nőgyógyász rendelőjében, ultrahangon. Azt jelenti, hogy az orvos a mama hasán húzogat egy korongot, abból dróton át megy az információ… a kép a számítógépbe, és a monitoron lehet látni a kistestvéreteket, pedig még igazán nagyon picike, elférne a tenyeretekben.
mi nem nézhetjük meg?
Talán majd legközelebb. Még lesz több ultrahang, megkérdezzük a doktor bácsit, hogy elvihetünk-e titeket, vagyis hogy bemehet-e kisgyerek a rendelőbe. Állj ide, Gabikám, úgy. Ráírom a köpenyed hátára vastag filccel, hogy TŰZOLTÓSÁG.
jóvan. és előre is
Gabi, lassan neked is döntened kéne, hogy mi leszel a jelmezes zsúron. Biztosan lesz jelmezbál az oviban is…
mikor?
Farsangkor. Február közepén, azt hiszem.
az még sokára lesz?
Jövőre. Több hónap. Mintegy száznegyvenet kell még aludni.
nem tudom kibírni
Kénytelen leszel. Azt is csinálhatjuk, hogy eltesszük ezeket a jelmezeket az ovis jelmezbálra, és akkor cseréltek, a Gabi lesz tűzoltó, a Tomi pedig az, ami most a Gabi. Ami még nem dőlt el.
de nem, mert én az oviban is tűzoltó leszek
Majd megbeszéljük. Tomikám, te kábé készen vagy. Tessék, még egy síp, tűzoltónak jó lehet. Csak ne fújjad túl sokat. Mondom! Majd a zsúrban fújhatod.
nekem is adsz sípot, papa, nekem is?
Attól függ, mi leszel. Ha vonatkalauz, akkor föltétlenül.
de inkább a frizsima
fridzsiman, gabi, fridzsiman!
jójó
A fridzsiman, az milyen?
ennyit se tudsz, papa? fekete, és mindig rohan, lövi a jeget ki az ujjából, azért fridzsiman, mer a fridzsider a jégszekrénynek a neve angolba
Aha. Eszerint feketére festjük a Gabikát, és kell rá valami fehér, jégnek.
papa, kérdezhetek valamit? te tudsz beszélni ultrahangon?
Sajnos nem. Azt csak a denevér tud. Meg a delfin, ha igaz.
mi meg fogunk tanulni ultrahangot a tomival
Szóljatok, ha már megtanultátok.
de nem igazság, hogy csak a gabi kap arcfestést, én is akarok fekete lenni
Éppenséggel lehetsz. Egy tűzoltó néha bekormozódik munka közben. Még szerencse, hogy nem ezüstök akartok lenni, mert az ezüst már kifogyott.
az ezüst az lányos, papa

……

mér nem a mama mesél ma este?
Elfáradt, pihen kicsit. Majd én…
gyerünk papa, kezdjed akkor
Bocs. Csak az járt a fejemben, milyen szép egybeesés az, hogy épp most, amikor a dédi meghalt, a mama hasában meg születik egy új kis élet.
igen, és lesz nekünk kistesvér a gabival, akinek majd mi parancsolunk
Nem, nem, ő sokáig annyira csöppnyi marad, hogy senki nem parancsol neki, föl sem tud kelni az ágyból, a mama szoptatja majd a cicijéből, és pelenkába fog pisilni-kakilni.
pfúj!
Ahhoz képest, hogy ti már olyan két és fél évesek voltatok, amikor végre nagy nehezen rászoktatok a bilire, ne pfújozzál, Tomi.
mér a ciciből eteti a mama, mér?
Mert a csecsemők még csak az anyatejet tudják megemészteni. Nagyon édes lesz, majd meglátjátok. Imádni fogjuk mindannyian. Ő lesz a szemünk fénye.
mi is voltunk a szemünk fénye?
Természetesen.
meddig?
Most is a szemünk fénye vagytok.
de nem, akkor mi vagy ők?
Mind a hárman. A három kis Virágunk.
kár, hogy lejött a fürdésbe az arcfestés
Majd holnap kapsz másikat.
holnap fessél ki engem napóleonnak
Az kicsoda?
nagy király. de nem, inkább pókembernek
engem spongyabobnak
Jöhet a mese? Legyen egy Tomi-Gabi lovag? Mondjátok címet, vagy én találjam ki?
tomi-gabi lovag a lovagískolába
nem, inkább másat, a tomi-gabi lovag a lovagiskolába már sokszor volt. legyeeen… papa, nem az hogy gondolkozol, most én gondolkozok, figyelj a szemembe!
Rendben. Gondolkozom.
jójó
Figyelek a szemedbe, és eszembe jutott valami. Egy érdekes mese. A vulkánokról. Tudjátok, mi a vulkán, olvastam nektek a nagy könyvből
ez bébi könnyű, a tüzet kihányó hegy
Úgy van.
oké papa, de tomi-gabi lovag benne legyen
Persze. Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy mentőállomás. Ott dolgozott a Tomi és a Gabi, minden nap, néha éjszaka is. Csöngött a telefon…
hologram telefon volt, mint a csillagok háborújába
Ezúttal Gabi lovag, azaz mentőlovag vette föl a hologram telefont. Izgatott idős férfi hangja: Segítség, kitört a vulkán, csúszik a forró láva lefelé a domboldalon, el fogja sodorni a falut, már körbe vagyunk zárva, ittrekedtünk, segítség! Jójó, azonnal indulunk, de hová? Ercolano, Nápoly közelében, Campania, Olaszország. Na, ebből a mentőlovagok rögtön tudták, hogy a Vezúv vulkánról van szó, mert az található ott. Súgta a papa lovag a Gabinak, kérdezze meg, melyik évből beszél az idős férfi, szóval, hányból, kiderült, hogy hetvenkilencből. Tehát a Vezúv legnagyobb kitöréséhez kell visszasietni. Gyorsan a múltba szálló repülőbe ültek, vittek mindenféle tűzoltó felszerelést a lánghatlan ruhától a poroltóig. Tomi lovag botkormányozott, hopp, nem jó, ez Franciaország, gyorsan délnek fordultak. Útközben a papa lovag felolvasta az internetről, hogy a Vezúv olasz neve Vesuvio, a régi persze latinul beszéltek, úgy nevezték, Mons Vesuvius. Ez Európa egyetlen működő vulkánja, utoljára 1944-ben tört ki, de mostanában a legveszélyesebb tűzhányónak tekintető, mert kábé három millióan laknak a környékén. A Vesuvius név tulajdonképp Héraklész nevét őrzi, őt úgy emlegették görögül, hogy Zeusz fia, és ennek a latin változata a Vesuvius.

[Kedves történész szakos egyetemi hallgatók, ajánlott irodalom többek között a Görög-Római Mytholgia, Trencsényi–Waldapfel Imre műve, képmellékletekkel és szövegrajzokkal kiadta Győző Andor, Fővárosi Nyomda Rt, 1936, nem kapható, de fölásható a nagyobb könyvtárakban.
Később a Móra kiadta két kötetre osztva, Görög regék, illetve Római regék és mondák, mindegy. Te azt szeretnéd, ha mindig csak gügyögnék velük?
Nem, de ez ezért túlzás.]

Ne foglalkozzatok a nevekkel. Majd ha nagyobbak lesztek, visszatérünk rájuk. Lényeg, hogy a Virág lovagok megérkeztek Nápoly fölé, amiről a nápolyit elnevezték…
a csokisat?
A csokisat, a mogyorósat, mindegyiket. Látták már a levegőből, hogy Vezúv kráteréből magasba csapott a füst, kavarogtak a forró gázok, zúdult le a hegy oldalán a tüzes láva, menekültek az emberek, amerre láttak.
de mér? az hogy vulkán az micsoda papa?
Ja igen. Ehhez tudni kell, hogy a Föld valaha régen egy izzó tűzgolyó volt. Az űrben tulajdonképp hatalmas hidrogénfelhők úsztak, azokból lettek később az égitestek. A csillagok és a csillagközi tér kétharmada ma is hidrogén.

[Na persze. Barcza Szabolcs: A csillagok világa. Gondolat 1979.
A csillagok élete! és nem világa.
Eegen. Elnézést a nyelvbotlásért.]

Ehhez azért még kicsik vagytok.
nagyfiúk vagyok papa
Mindenesetre a Föld, mint izzó tűzgolyó hűlni kezdett. A külső felszíne megszilárdult. Létrejöttek rajta az óceánok. A hegységek. Azután a kezdetleges növények. Később a pindurka élőlények, az egysejtűek, aztán sorban a nagyobbak. Eközben azonban a Föld belső magmája forró és tüzes maradt. Itt-ott voltak olyan hegyek, amelyeknek a közepében lett egy lyuk, azaz kráter, amelyből néha kilőtt a forró és tüzes anyag, ezeket a lyukas hegyeket hívjuk vulkánnak. Értitek?
értjük papa
mondjad el még egyszer
Nem érdekes. Leereszkedett a Tomi-Gabi lovag a repcsivel a Vezúvnak azon az oldalán, ahová nem folyt a láva, gyors haditervet szőttek. Az a legokosabb, ha a veszélybe került települések fölé szállnak, és leeresztik a kötélhágcsót, azzal mentik az embereket. Sajnos, mire odaértek, már sokan elpusztultak. A legtöbben Pompejben, ahol több mint ezren, és Herculaneumban, ahol több százan. Azt hogy hogyan történt mindez, onnan tudjuk…

[Legalább ifjabb és idősebb Pliniust hagyjuk.
Jó, jó.]

Valaki leírta, aki látta. Ha nagyobbak lesztek, talán elviszlek titeket Pompejbe, ott vannak a romok, és mutatnak néhány áldozatot is. Van ott egy kutyuska, azért kellett megdöglenie, mert láncra verték a gazdái, különben elfuthatott volna. Most ott látható, ahonyan a hátára
papa, mondhatok valamit? én odamegyek, viszek kisollót, elvágom a kutya láncát, és megpofozom az embereket, akik ott hagyták megpofozom
Nagyszerű ötlet, Gabikám.
ugye nálunk nincs lyukas hegy? én nem szeretnék gyerekkoromban meghalni
Nincs. De a vulkánok többsége mostanában már édesdeden alszik, esze ágában sincs kitörni. A Vezúv például utoljára 1944-ben tört ki, akkor még én se születtem meg, nem hogy ti, értitek? Képzeljétek, volt egy kábelvasút, ami fölvitte a kráter tetejére az embereket, akik látni akarták a vulkánt. De a ’44-es kitörés tönkretette. Manapság a környezetvédők nem engedik, hogy megépítsék, túl nagy lenne a forgalom a hegyen. Különben olasz szakértők szerint a Vezúv a következő száz évben egyszer még ki fog törni.
akkor ne menjünk oda papa, ne
Majd megbeszéljük. Mindenesetre a Tomi-Gabi kimentett annyi pompejit, amennyit csak elbírt a repülőgépük, aztán visszaszálltak a mentőállomásra, de még előbb kórházba vitték a pompejieket.
megbetegedtek?
Nem, de kivizsgálásra, értitek, biztonság kedvéért. Ha a kivizsgálás hosszabb lett volna, az én mesém is tovább tartott volna. Gyorsan be az ágyba, aludjatok jól, álmodjatok szépeket, ébredjetek egészségesen.
jóvan, papa, de csak egy felvétellel
Feltétellel.
ha játszhatunk még az ágyba a gabival
Igen, de akkor sose alusztok el. Te is adjál puszit, Gabócza.
ez pénzesvirágú, illatos aranypuszi volt!
ezt a mama biztos fölírná. írd föl te, papa
Jó.
de esemesbe írd
mondhatok valamit? te is írol egy könyvet a szép beszédeinkről?
Attól tartok, nem tudnék. Én csak szakcikkeket írok, tengerjog, légi jogok, nem valami érdekes.
akkor írol nekem egy tengercikket, írol?
Igen, neked fogom ajánlani.
és nekem?
Nektek.
ha nagy leszek, én is cikket dolgozok, mint a mama. cikk, cikk, cikk. tök unalmas munkám lesz. ideadja a mama a füzetet, amibe jegyzette a szép szavakat. akkor én írok azzal, és küldögetem szépen az írásokat, küldögetem az iméllel. csak az a baj, hogy az emberek nem lesznek olyan lelkesek a szék szavaimmal,mint a mama meg te, akkor mi lesz?
Akkor neked is marad a tengerjog, vagy más ilyesmi, ami még unalmasabb a mamaféle cikkeknél. Ööö… nem úgy értettem, hanem…
beküldöd még a mamát, be?
Persze.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kismagyardekameron.blog.hu/api/trackback/id/tr131760142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása